Cookie-instellingen

Deze website gebruikt Cookies.

Meer informatie over het gebruik van cookies en gegevensverwerking vindt u onder onze cookie- en privacy-policy .

U kunt hieronder uw cookie-instellingen kiezen en accepteren:

Estland, het sociaal domein en het inwonersportaal

Nieuwsgierig naar het verband tussen Estland, het sociaal domein en het inwonersportaal? Lees gauw verder.

640-x-400-14
420-x-265-30

Hoe het ook kan: Estland

Is er in Nederland dus nog een wereld te winnen, hoe anders is het in Estland: het EU-land dat zo’n 20 jaar geleden op de ‘total reset’-knop drukte. Daar is internet een grondrecht, met andere woorden: iedere inwoner heeft recht op internet. Dit is maar goed ook, want alle dienstverlening – van overheid en private sector - gaat daar digitaal. Als inwoner heb je in Estland één portaal waar je kunt inloggen en daar zie je onder andere je bankgegevens, je verzekering en je telefoniegegevens. Alles achter één inlog. Alleen voor trouwen, scheiden en het verkopen van je huis moet je nog fysiek ergens heen.


Wat dat oplevert is ten eerste een versimpelde wereld voor de inwoner. Ten tweede betekent het efficiëntere processen binnen de overheid. 


Alle data staat in één bron, voor de combinering van gegevens hoef je ze niet overal vandaan op te halen, zoals nu nog het geval is in Nederland. Dit betekent grote voordelen qua infrastructuur en ook qua beveiliging.


Er zijn wel stemmen geweest in Estland die kanttekeningen plaatsten bij het feit dat alles op één plek bij de overheid staat: ‘dan weten ze alles van mij’, maar er staan strenge eisen tegenover op het gebied van veiligheid en er is natuurlijk de AVG. Hier moet heel digitaal Estland aan voldoen, omdat alle data op servers in de EU staat. Blijkbaar doet Estland dat goed, want zelfs de NATO cyber security en het EU IT agentschap zijn gevestigd in Estland.

En nu het sociaal domein

Vergelijk dat nou eens met het sociaal domein in het merendeel van de gemeenten, bijvoorbeeld als je gebruik wilt maken van de WMO of Jeugdwet. Daarvoor kun je niet inloggen op een portaal. Soms kun je wel een digitale aanvraag doen, die dan als een formulier ergens in een mailbox binnenkomt. Maar er zijn ook gemeenten waar bijvoorbeeld staat: ‘Heeft u vragen over de mogelijke ondersteuning voor uw situatie? Bel dan met de gemeente of kijk op de website.’ of ‘Gaat het om advies, begeleiding, dagbesteding, respijtzorg of beschermd wonen? Bel dan met (…) of kijk op de website van (…). Een medewerker adviseert je over de mogelijkheden.’


Laten we nu eens naar het vervolg kijken: de inwoner heeft een aanvraag ingediend. Het is dan afwachten wat er wanneer mee gebeurt, want de status van de aanvraag is niet te vinden. Laten we er vervolgens van uitgaan dat de aanvraag bij de juiste persoon is aangekomen en in behandeling wordt genomen. Eerst vindt er een intakegesprek plaats en vervolgens wordt een plan voor de inwoner geschreven, inclusief doelen en acties. Dit gebeurt echt niet met een pen, maar binnen het eigen systeem van de gemeente. Digitaal dus. Echter, daarna wordt dat plan uitgeprint en naar de inwoner gestuurd. De inwoner tekent en stuurt het weer aan de gemeente terug. Tot slot wordt het gearchiveerd, hopelijk door het in te scannen, maar het kan ook zijn dat ergens een archiefmap nog dienst doet. Kortom: voor zowel de inwoner als de gemeente meer onduidelijkheid en meer werk dan nodig is. Dat het anders kan, laten commerciële bedrijven zien. Als je daar een duur apparaat bestelt, kun je de voortgang via hun portaal tot aan je deur volgen, uiteindelijk op het dagdeel of zelfs het uur nauwkeurig.

420-x-265-31
420-x-265-32

Het alternatief: Een inwonersportaal

In een inwonersportaal gaat het anders. Daar heeft de inwoner met één druk op de kon inzicht in zijn eigen ondersteuningstraject, met alle relevante informatie. Van tevoren kunt u per inwoner zelf bepalen wat deze in het portaal kan doen. Is deze digitaal vaardig, dan kunt u hem vragen om zelf het intakeformulier of zelfs de doelen en acties bij het plan aan te maken. Het is zelfs mogelijk om een deel van de vervolgaanvragen door de inwoners zelf te laten doen. Een inwoner die daarentegen bij online werken hulp nodig heeft, kunt u allen inzicht geven zonder mogelijkheden tot bewerken. Verder kunt u handige informatieve filmpjes en teksten delen of zelfs websites beschikbaar stellen. Dit alles met begrijpelijke icoontjes en categorieën en natuurlijk achter een veilige inlog aan de hand van DigiD. 


De voordelen van zo’n inwonersportaal zijn evident. De inwoner wordt niet alleen beter geïnformeerd, maar kan in veel gevallen ook zelf aan de slag. Daardoor gaat de service omhoog, terwijl de werkdruk voor uw medewerkers afneemt. Het is ook administratief veel handiger. Omdat alles direct wordt opgeslagen in het inwoners[1]portaal, zwerven er geen mailtjes of papieren meer rond. Tot slot kunnen alle processen veel gemakkelijker AVG-proof worden ingericht.


Zo’n inwonersportaal, dat zou toch een prachtige oplossing zijn? Toch zien wij nog vaak dat in het sociaal domein de ‘klantzijde’ nog weinig is gedigitaliseerd.

Blogs:

420-x-265-34

6 uitstelredenen weerlegd

Hier zijn een aantal redenen weerlegd waarom een gemeente nu nog niet een inwonersportaal in het sociaal domein heeft.

420-x-265-33

4 Implementatietips

Deze tips zijn voor alle gemeenten die het implementeren van een inwonersportaal als een uitdaging zien.

Tijd voor een (online) koffiemomentje?

Solviteers Software is al meer dan 25 jaar actief binnen de publieke sector en weet dan ook als geen ander wat er speelt en vooral: wat nodig is voor succes. Wij beschikken over veel kennis en kunde om applicaties te ontwikkelen die écht leveren wat nodig is. En natuurlijk weten wij ook wat de valkuilen zijn en hoe die te omzeilen. Graag drinken wij een kopje (virtuele) koffie en bespreken wij uw wensen!